Monter & Utställning

Vi vet att mässor tar massor av värdefull tid från dig och dina säljare. Vi tror att utvilade säljare kommer till färdigbyggd monter säljer och representerar varumärket bättre. Därför erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster för att du ska kunna fokusera på dina huvuduppgifter.

Lär er hur ni ska synas genom några enkla råd!

Ni lägger tiotusentals, kanske hundratusentals, kronor på att vara med på en mässa. Kanske är det årets viktigaste tillfälle att möta nya och befintliga kunder. Arrangemanget måste bli perfekt. Varje mässa är en kamp för att synas, för att höras och för att få chansen att göra affärer. Konkurrensen är oftast stenhård och det gäller att stå ut ordentligt för att synas. Den som syns och hörs mest är också den som kommer få flest leads och affärer – i viss utsträckning. Det handlar naturligtvis inte om att skrika och bete sig som ett spektakel, men den som är bäst på att synas kommer också vinna i slutändan.

För att hjälpa er att synas har vi tagit fram några tips som du kan använda dig av när ni bygger nästa mässmonter. Tips som får dig att sticka ut, synas, skapa uppmärksamhet och få behålla kunder i din monter.

TÄNK IGENOM MÅLET MED MÄSSAN
Fastna inte i gamla monterutseenden. Olika mässor har olika mål. Vad är ert mål här, vill ni generera leads? Vill ni träffa befintliga kunder? Vill ni sälja produkter på plats? Beroende på vilket mål ni har med mässan behöver ni anpassa den efter det totala målet. Är det stora affärer värda miljonbelopp kanske ni behöver ha små rum där ni kan prata ostört. Ska ni sälja saker rakt över disk kan det vara bra att ha stora exponeringsytor så att många kan se produkterna samtidigt, samt också underlätta för att komma fram till kassan.

HUR SER MÅLGRUPPEN UT?
Beroende på hur er målgrupp ser ut, behöver ni anpassa monterns utseende och funktion, men också hur ni kommunicerar. Är målgruppen vant kontorsfolk i övre medelåldern så behöver ni sannolikt tänka på andra saker än om målgruppen är dataspelsintresserade tonåringar.

Tänk igenom hur målgruppen ser ut, vad de gör på dagarna, hur de klär sig, vad de äter, vilka wearables de har – ja praktiskt taget allt. Eftersom vi människor tenderar att tycka om personer som liknar oss själva, kan det därför vara lämpligt att anpassa sig till målgruppen än att tro att den ska anpassa sig.

FÖLJ DEN GRAFISKA PROFILEN
Anpassa montern efter den grafiska profil som ni har i företaget. Gör ni detta kommer montern kännas väl genomarbetad, vilket skapar en bra harmoni som era besökare känner av. Det finns få saker som är så avtändande på en mässa som montrar som bara har slängts upp och som spretar åt alla håll i sin grafiska utformning. På andra sidan finns det dock få saker på en mässa som drar så mycket folk som en monter som är väl genomarbetad och där det finns ett tydligt tema.

ETT BUDSKAP – BARA ETT
Synintrycket är det främsta sinnet på en mässa eller utställning. Tänk dig att vi sitter mittemot varandra vid ett bord i ett konferensrum, du och jag. Plötsligt sliter du upp fem små, vita pingisbollar ur fickan och kastar dem emot mig samtidigt som du ber mig att fånga dem. Sannolikheten att jag fångar någon är ganska liten, och det beror inte på att jag har dålig bollkontroll. Problemet är att det finns för många saker att fokusera på. Tänk istället att du drar upp en boll ur fickan och slänger den över bordet samtidigt som du ber mig att fånga den. Kommer jag ta emot den? Troligtvis. Det fanns bara en sak att fokusera på.

På samma sätt fungerar det med budskap. En besökare som går förbi montern och blir överöst med drösvis med budskap kommer sannolikt inte att minnas ett enda av dem. En besökare som däremot passerar en monter med en USP, ett budskap eller fråga, kommer däremot ha betydligt större chans att minnas just vad ni försökte säga.

SKIPPA DEN TRÅKIGA MONTERN
Vem minns en stel monter med de klassiskt vita monterväggarna? Våga använda teknik som gör budskapet flexibelt, uppseendeväckande. Att använda en LED vägg istället för en tråkig vit vägg, eller en TV skärm istället för rollupen gör att ditt företag känns fräscht och modert samtidigt som det blir fler besökare.  Genom att använda ljus tar du in färg i montern för att ge ett magiskt visuellt intryck. Varför inte använda en touchskärm antingen liggandes som ett bord, eller på ett stativ. Spela spel varvat med information, tanka ner en broschyr eller anmäl dig till en demo.
Den vanliga belysningen som brukar ingå när man som företag hyr en monterplats.

Investera i bra punktbelysning i form av spotlights eller rörligt som gör att ni syns på håll, då kan ni lägga fokus på delar av er monter som ni gärna vill visa upp.

AKTIVERA FLERA SINNEN
En av de bästa metoderna för att få människors uppmärksamhet är att attrahera många sinnen. Tänk inte bara utseende på montern, utan jobba även med ljud, bild och dofter. Varför inte varva ett interaktivt spel med en informativ produktfilm?

INVESTERA I CHILL
Få saker får besökare att stanna länge i en monter som när det redan finns mycket folk där. Vi tycker om att vara som andra människor, och är er monter ett ställe där människor samlas så kommer det dra till sig ännu fler besökare.

Se till att det finns plats att vila benen, en stol en sittpuff eller fåtölj. Få era besökare att stanna i montern, det kommer med all sannolikhet att dra till sig fler besökare.